✨﷽✨

با توجه به تجربیات متعدد، معتقدم که طلبه وقتی برای تبلیغ به منطقه‌ای فرستاده می‌شود باید نسبت به برنامه‌های فرهنگی آنجا #نظارت_استصوابی و با حق اِعمال نظرات، داشته باشد و #نظارت_استطلاعی کفایت نمی‌کند و بلکه مضر و مخرب است. در ماه مبارک رمضان، از روز اولی که وارد محل می‌شوم برای شب‌های قدر برنامه دارم , و برای آنها #یارگیری می‌کنم. قبل از شب‌های قدر با هیئت امنای مسجد و فعالین فرهنگی آن، برنامه‌ها را در جریان می‌گذارم و نسبت به تصویب آنها دغدغه دارم.  زمان جزء‌خوانی روزانه یکساعت قبل از نماز مغرب و عشاست. در شب‌های قدر جزء آن روز عصر خوانده نمی‌شود تا مردم استراحت کنند. نخستین برنامه شب قدر تلاوت دورهمی جزء آن روز است. رحل‌ها و قرآنها منظم و زیبا چیده می‌شوند تا در افراد حاضر در مسجد کشش ایجاد شود. با قرائت دسته‌جمعی سوره قدر برنامه‌ها را شروع می‌کنم. اولین برنامه توصیه به خواندن فرادای نماز شب قدر (7 قل هو الله) است که برای آمرزش پدر و مادر است. بعد 100 مرتبه ذکر شریف «اللهم العن قتلة أمیر المومنین» را به صورت دسته‌جمعی می‌گیریم و در خلال برنامه‌ها صد مرتبه را کامل می‌کنیم. تذکر می‌دهم که مگه چند نفر حضرت را شهید کردند؟! معمولا از زیر بار نماز قضا خواندن در می‌روم و به خودشان می‌سپارم تا به عنوان یک فرهنگ نهادینه و مطالبه نشود! زیارت مخصوص سید الشهدا علیه‌السلام در شب‌های قدر (در مفاتیح هست) و نه زیارت عاشورا را می‌خوانم و معمولا با یک بیت شعر که همه بلدند و می‌توانندتکرار کنند و انس بگیرند زیارت را شروع می‌کنم: مثلا: بر مشامم می‌رسد/عالم همه قطره‌اند و .../ای اهل حرم.../ در آخر توسل مختصر و نماز زیارت و آماده می‌شویم برای دعای جوشن کبیر که با مشارکت کسانی که #جوشن_خوان هستند و خوب و خوش‌لحن می‌خوانند 1001 صفت و اسم خدا را می‌خوانیم. به کسانی که فقط آن شب در مسجد پیدایشان شده است و در طول ماه در هیچ جلسه‌ای نبودند خیلی روی خوش نشان نمی‌دهم! سعی می‌کنم خودم از همه کمتر بخوانم! معمولا پنجاه بند که خوانده شد استراحت می‌دهند و پذیرایی می‌شوند. بعد از اتمام دعا، چند تا از اوصاف ناب خداوند در جوشن‌کبیر که مناسب جمع و روحیات مردم آن منطقه است را در حد دو سه دقیقه توضیح همگانی جذاب می‌دهم؛ مثلا: یا من ذکره حُلو: ای خدایی که یادش شیرین است (پس چرا برای ما تلخ است؟!)؛ یا جابر العظم الکسیر: ای خدایی که استخوان شکسته را جبران می‌کنی و ... . بین برنامه‌ها فرصت‌های خلوت کردن بین خودشان و خدا را به آنها می‌دهم که خیلی مهم و سازنده است. به تناسب مناسبت‌ها و حال و هوای جلسات، خواندن دعای مجیر یا افتتاح یا کمیل به خودشان واگذار می‌شود. در حد پانزده دقیقه با مداحمان از قبل هماهنگ کرده‌ایم که سینه‌زنی کوتاهی داشته باشیم. آخرین برنامه هم یک صحبت کوتاه در مورد حقیقت شب قدر و تفسیر سوره قدر و اتفاقات آن و سپس #قرآن‌به‌سر که خیلی به مکه و مدینه و کربلا و شام و بین‌الحرمین و سامرا گریز نمی‌زنم و گاهی به یک بیت شعر معروف یا یک جمله بسنده می‌کنم؛ مثلا: مردم! دندان پیامبر را در جنگ احد شکستند ولی حضرت نفرینشان نکرد! یا «ملاقات علی و فاطمه باشد تماشایی»😔😭. در آخرِ «الهی بالحجة» هم دو بیت از شعر سوزناک و معروف «ابا صالح التماس دعا...» به صورت دسته جمعی که خیلی حال دلهامون را خوب و متفاوت میکنه و چند دعا و تمام. 
قالب کار همینه ولی محتواها مناسب‌سازی و متفاوت می‌شود.

#پی‌نوشت:
فرق نظارت استصوابی با نظارت استطلاعی، همان فرق انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و خبرگان با انتخابات شوراهای شهر و روستاست!

از همه سروران عزیز امشب التماس دعا دارم. 🤲❤️
https://eitaa.com/ayyamollah/40